Mini poradnik dla rodziców przedszkolaków
i nie tylko!

Pierwsze dni w szkole są bardzo ważne, gdyż to, czego doświadczy mały uczeń
w tym czasie, wpłynie na jego sposób postrzegania siebie w nowym środowisku.

Co my rodzice możemy zrobić, żeby ułatwić dziecku dobry start w szkole?

Oto kilka wartościowych wskazówek…

TRZY FILARY SUKCESU W PIERWSZEJ KLASIE

Dzieci, które nauczyły się czytać przed pójściem do szkoły (lub które w dzieciństwie miały bardzo dużo kontaktu ze słowem pisanym – np. rodzice dużo im czytali), nie mają w szkole żadnych problemów nie tylko z czytaniem, ale również z uczeniem się.

Dzieci, które bawiły się w czytanie w okresie przedszkolnym zazwyczaj czytają znacznie sprawniej i bardzo to lubią…

Sprawność czytania ma bezpośrednie przełożenie na zdolności do uczenia się. Czytanie rozwija intelekt dziecka, sposób wysławiania się, daje wiedzę ogólną, rozwija emocjonalnie, rozwija pamięć, koncentrację. Im sprawniej dziecko czyta, tym sprawniej myśli…

Zabawa w czytanie sprawia, że dziecko uczy się czytać bez wysiłku i bardzo to lubi, bo ma z tą czynnością bardzo dobre skojarzenia.

DLACZEGO WARTO BAWIĆ SIĘ W CZYTANIE JUŻ W PRZEDSZKOLU?

W wieku przedszkolnym mózg intensywnie się rozwija i kształtuje swoje struktury. To okres dużej elastyczności i plastyczności mózgu.
To sprawia, że każda stymulacja dokonana w tym wieku pozostawia bardzo trwałe ślady w mózgu dziecka.

Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się bez wysiłku, z łatwością i z ogromną szybkością.
Dzieci w tym wieku uczą się dużo szybciej niż dorośli – jeżeli dzisiaj wyjechalibyśmy z dzieckiem do Chin, to kto w krótszym czasie nauczy się języka?

Dzieci w wieku przedszkolnym mają kilkakrotnie większe zdolności poznawcze niż jakikolwiek dorosły.

Jednak te zdolności nie trwają wiecznie – co możemy stwierdzić sami po sobie ?

Przychodzi taki moment, w którym następuje spadek zdolności do uczenia się.
Takie okresy krytyczne, związane z obniżeniem zdolności do uczenia się, wydarzają się mniej więcej co 7 lat.

Pierwszy okres krytyczny przypada niestety na moment pójścia do szkoły. Oczywiście siedmiolatek nadal ma olbrzymią sprawność przyswajania w porównaniu z dorosłym, ale jego mózg już nie tworzy nowych struktur tak szybko, jak mózg dziecka w wieku przedszkolnym.

Dlatego dzieci, które nauczyły się czytać przed pójściem do szkoły czytają dużo sprawniej niż te, które uczą się od literek dopiero w pierwszej klasie.

CZASAMI RODZICE PYTAJĄ:

CZY UCZENIE MAŁYCH DZIECI CZYTANIA, NIE ODBIERA IM W PEWNYM SENSIE DZIECIŃSTWA?

Należy pamiętać, że jedynym zajęciem dziecka w wieku przedszkolnym jest ZABAWA. Jednak dziecko może z równym zaangażowaniem bawić się w czytanie, jak bawi się lalkami czy samochodami, jeżeli odpowiednio to zorganizujemy ?

Większość rodziców kojarzy naukę czytania z czymś męczącym, nudnym, żmudnym, bo takie są ich doświadczenia ze szkoły.
My nie uczymy dzieci. My bawimy się z dziećmi, a to sprawia, że dzieci uczą się czytania mimowolnie, tak jak mimowolnie
nauczyły się rozumieć język polski.

Dziecko, z którymi bawiono się w ten sposób, nie mają w przyszłości żadnych problemów z czytaniem i najczęściej nie mają problemów z nauką, bo czytanie rozwija możliwości poznawcze dziecka. Zobacz jak rozwijamy dzieci na naszych zajęciach.

KTO MA ZABRANE DZIECIŃSTWO? 
– dziecko, które idąc do szkoły, potrafi czytać, bo doskonale bawiło się w czytanie w wieku przedszkolnym, a nauczyciele uważają je za bystre… czy dziecko, które idzie do szkoły i zaczyna swoją edukację od nudnego, żmudnego literowania, które je frustruje i męczy?

Inną wątpliwością jest,
CZY W OGÓLE JEST MOŻLIWE, BY NAUCZYĆ CZYTAĆ DZIECKO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM?

Należy pamiętać, że nauczenie czytania nie jest celem. Celem jest zabawa w czytanie, co powoduje, że w mózgu dziecka tworzą się połączenia neuronowe.

Mózg, z bogatą liczbą połączeń sprawia, że dzieci w przyszłości lubią czytać i nie mają z czytaniem problemów w szkole. Dzięki temu nie mają też problemów z nauką, więc przeżywają w szkole dużo mniej stresu niż dzieci, które idą do szkoły i dopiero zaczynają uczyć się alfabetu.

Oczywiście, mimo że nauczenie czytania małego dziecka nie jest celem, to jednak dzieci o tym nie wiedzą i… większość z nich, po dwóch latach zabawy w czytanie, zaczyna czytać samodzielnie ?

Warto pamiętać, że dzieci uczą się dużo szybciej niż jakikolwiek dorosły.

NIEKTÓRZY RODZICE OBAWIAJĄ SIĘ, CO TO BĘDZIE, JEŚLI DZIECKO NAUCZY SIĘ CZYTAĆ W PRZEDSZKOLU.

CO BĘDZIE ROBIĆ W SZKOLE? CZY NIE BĘDZIE SIĘ NUDZIĆ? – te pytania nurtują wielu rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.

Paradoksalnie dość dużo dzieci idzie do szkoły z umiejętnością czytania.

Nauczyciele są przygotowani na takie sytuacje i dają dzieciom dodatkowe zadania – co dodatkowo rozwija ich intelekt! Dzieci, które idą do szkoły i potrafią czytać, są traktowane przez nauczycieli jako zdolne. Nauczyciele lubą mieć takie dzieci w klasie, bo wtedy mogą poświęcić więcej uwagi tym, którzy dopiero uczą się alfabetu.

Nasze doświadczenia mówią o tym, że dzieci czytające LUBIĄ CHODZIĆ DO SZKOŁY, lepiej się w niej czują, są bardziej dopasowane. A dzieci, które mają problemy z czytaniem, stresują się i nie lubią szkoły.

Warto pamiętać, że dziecko, gdy pójdzie do szkoły, będzie uczyć się czytania metodami, które opracowano 300 lat temu. Metody te są bardzo odległe od tego, jak powinno uczyć się dzieci czytania w świetle współczesnej wiedzy o mózgu, dlatego 25% dzieci, które uczą się czytania w szkole, mają z tym większe bądź mniejsze problemy.

Zabawa w czytanie w wieku przedszkolnym, eliminuje ten problem ?

DRUGI FILAR sukcesu w szkole: CIEKAWOŚĆ

Dzieci w wieku przedszkolnym wykazują bardzo duże zainteresowanie problemami przyrodniczymi.

Jeżeli będziemy regularnie wykonywać eksperymenty i doświadczenia naukowe, to dziecko do końca życia (pamiętaj, że w wieku przedszkolnym mózg buduje bardzo trwałe struktury) będzie mocno rozbudzone intelektualnie i zaciekawione światem.

W 2009 roku miałem przyjemność szkolić nauczycielki przedszkoli, przy okazji wdrażania programu Akademii Nauki „Mały Odkrywca”.
Panie biorące udział w szkoleniu, kiedy usłyszały, że mają maluszkom pokazywać eksperymenty i tłumaczyć zagadnienia związane, np. z napięciem powierzchniowym wody, czy wyjaśnić, dlaczego samolot lata, zaczęły zgłaszać sporo wątpliwości i obaw. Miały obiekcje i nie bardzo chciały uwierzyć, że ich dzieci to zrozumieją.

Poprosiłem je, żeby zaufały dzieciom. „Po prostu zróbcie eksperyment i opowiedzcie o nim dzieciom.
Nie przejmujcie się tym, co one z tego zrozumieją czy zapamiętają. Przecież to nie szkoła i nie będziecie
im robić testów, prawda?” – powiedziałem.

Po kilku tygodniach wróciłem do tego przedszkola na hospitacje. Otoczyły mnie podekscytowane nauczycielki. „Odkrywamy nasze dzieci
na nowo” – powiedziały.

Okazało się, że dzieci świetnie radzą sobie z eksperymentami i potrafią je nawet samodzielnie powtórzyć w domu. Ale nauczycielki najbardziej były zaskoczone tym, ile te dzieci już mają wiedzy na różne tematy związane z omawianymi zjawiskami.

Nasze dzieci okazały się takie mądre. Tylko my do tej pory nie dawałyśmy im możliwości, żeby mogły wykazać się swoją bogatą wiedzą,
 bo na okrągło tłukłyśmy zajęcia o wiośnie, lecie, zimie, jesieni, o świętach i o dniu strażaka” – stwierdziły. 

A teraz, dyskutujemy z dziećmi o zasoleniu Morza Czerwonego. Dzieci przynoszą do przedszkola książeczki, które traktują o omawianych na zajęciach zjawiskach. Jesteśmy zafascynowane naszymi dziećmi!”.

Niektórzy rodzice pytają:

Czy eksperymenty naukowe, które proponujecie przedszkolakom, nie są dla nich zbyt trudne?

Trzeba pamiętać, że dzieci uwielbiają eksperymentować. Badania w Kilonii jasno wykazały, że 90% dzieci wybierało zajęcia z eksperymentami naukowymi jako najciekawsze.

Dlaczego? Bo dzięki eksperymentowaniu dzieci otrzymują odpowiedzi na pytania, które są dla nich niesamowicie ciekawe. Co więcej, badania te wykazały, że dzieci po roku zajęć potrafiły odtworzyć 80% eksperymentów, a 50% z nich, rzetelnie wytłumaczyć.

To eksperymenty naukowe robione z dzieckiem w wieku przedszkolnym, niesamowicie rozbudzają ciekawość poznawczą dziecka. A ciekawość, uważana jest za jedną z cech, które sprawiają, że dzieci dobrze się uczą i nie zrażają się porażkami.

WSKAZÓWKA DLA RODZICÓW

Zapoznaj się z książką „Jak wychować mądre i szczęśliwe dziecko?” Johna Mediny oraz „Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci?” – Alison Gopnik, Patricia Kuhl, Andrew N. Meltzoff.

Wykonuj z dzieckiem jak najwięcej 
eksperymentów i doświadczeń naukowych.

TRZECI FILAR sukcesu w szkole: MATEMATYKA

Więcej niż połowa dzieci przedszkolnych w Polsce charakteryzuje się zadziwiającą łatwością nabywania wiadomości i umiejętności matematycznych oraz matematycznym ukierunkowaniem umysłu. Uzdolnienia matematyczne można dostrzec już u dzieci w czwartym roku życia.

Z badań wynika, że wybitne uzdolnienia matematyczne manifestuje co piąty pięciolatek i co czwarty sześciolatek, jednak już tylko co ósmy siedmiolatek (w ósmym miesiącu nauki szkolnej).

Badacze są zgodni – dzieci tracą uzdolnienia matematyczne już kilka miesięcy od przekroczenia progu szkoły, gdyż są źle uczone tego przedmiotu (na podstawie badań prof. Gruszczyk Kolczyńskiej oraz prof. Roberta Kaplana).

Dzieci posiadające łatwość uczenia się matematyki potrafią skupić się przez dłuższy czas na złożonych zadaniach, wykazując się tu zadziwiającą pomysłowością i trafnością.
Są stanowcze w dążeniu do rozwiązania zadania i nie zniechęcają się, gdy kolejno podejmowane próby
nie przynoszą spodziewanego rezultatu. Przechodzą wówczas na inny tor rozumowania.

CO JESZCZE MOŻESZ ZROBIĆ?

Dzieci w wieku przedszkolnym zapraszamy na zajęcia programu Odkrywcy Świata, który rozwija wszechstronnie zdolności i możliwości przedszkolaków. Podczas zajęć, dzieci bawią się, otrzymują listy
z zadaniami, eksperymentują pod czujnym okiem trenera i uczą się, nawet nie wiedząc, że się uczą.

Jeżeli Twoje dziecko idzie właśnie do pierwszej klasy, to zapraszamy na program Mądre Dziecko klasy 1-2. Są to zajęcia specjalnie skonstruowane dla dzieci, które stawiają swoje pierwsze kroki w szkole. Uczymy dzieci czytania Metodą Zaangażowania Emocjonalnego co sprawia, że dziecko bardzo szybko zaczyna odnosić sukcesy jako czytelnik, dzieje się to bez stresu i z poczuciem sukcesu.

Jeżeli Twoje dziecko idzie do pierwszej klasy i potrafi już czytać, możesz zapisać je na kurs Mali Mistrzowie Matematyki, który oparty jest na metodzie Roberta i Ellen Kaplan, opracowany na uniwersytecie w Harvardzie. Kurs ten rozwija talenty matematyczne małych dzieci.

Masz wspaniałe dziecko, a nasze kursy pomogą mu obudzić jego olbrzymi potencjał!